در پرتگاه حادثه زندگی‌نامه دکتر اکبر اعتماد

آمار مطالب

کل مطالب : 357
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 15
باردید دیروز : 4
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 138
بازدید سال : 883
بازدید کلی : 40488

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی پروین اعتصامی همدان و آدرس parvinpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 138
بازدید کل : 40488
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : یک شنبه 8 دی 1398
نظرات

 

«در پرتگاه حادثه» گفت‌وگوی "محمدحسین یزدانی‌راد" با "اکبر اعتماد" است که توسط نشر اختران برای نخستین با در سال 1396 به چاپ رسیده است. هم مصاحبه کننده و هم مصاحبه شونده هر دو همدانی هستند و این نقطه مشترک و یکی از دلایل مهم تولد این کتاب است. اکبر اعتماد را بیشتر به عنوان بنیان‌گذار سازمان انرژی اتمی ایران می‌دانند و گاهاً او را "پدر انرژی هسته‌ای ایران" می‌خوانند که اغلب با واکنش منفی او مواجه می‌شود. اعتماد بیشتر دوست دارد با سبقه دانشگاهی‌اش او را بشناسند. به ویژه تأسیس موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی و البته تأسیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان. او در موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی اقدامات شایسته بسیاری انجام داده است که در کتاب به طور کامل شرح داده می‌شود. اعتماد در آغاز تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی در پاییز 1346 دعوت وزیر وقت را می‌پذیرد و به عنوان معاون علمی و تحقیقاتی وزارت علوم منصوب می‌شود. او به شدت انقلاب در حوزه آموزش و نحوه اجرای آن را دنبال می‌کرد.

کتاب با مقدمه‌ای از مدیرسازمان اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور(همدان) آغاز می‌شود. مصاحبه کننده نیز در بخش اول سخنان خود به معرفی اعتماد از بدو تولد، پدر و مادر او می‌پردازد. پدر اعتماد یکی از تجار خوشنام همدانی است که سال‌ها ریاست اتاق بازرگانی همدان را نیز بر عهده داشته است. در ادامه یزدانی‌راد یک شمای کلی از زندگی اعتماد به دست می‌دهد و از زندگی علمی  او در داخل و خارج ایران می‌گوید. نثر یزدانی ساده و روان است و از خواندن آن لذتی وافر نصیب خواننده می‌شود. کتاب در 530 صفحه و 6 بخش آماده شده است.

بخش اول به کودکی و نوجوانی دکتر اعتماد می‌پردازد و در بخش دوم زندگی او را در خارج از ایران بررسی می‌کند. بخش سوم کتاب به آغاز کار در ایران، تشکیل دفتر انرژی اتمی، تکمیل راکتور اتمی، سفر به اورپا برای تشویق تحصیل کردگان در راستای بازگشت به کشور، همکاری با رادیو و تلویزیون ملی، همکاری در تأسیس وزارت علوم،  همکاری در تأسیس دانشگاه صنعتی شریف و ... می‌پردازد. بخش چهارم که شاید جذاب‌ترین بخش کتاب به حساب آید، به سازمان انرژی اتمی ایران اشاره دارد و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند. بخش پنجم رابطه با کشورها، سازمان‌ها و رهبران خارجی و بخش ششم درباره رابطه با دولت و عوامل صاحب نفوذ دولتی و غیر دولتی است. در این بخش مباحث بسیار را دکتر اعتماد مطرح می‌کند و در نهایت با بازگشت به ایران خاتمه می‌یابد.

در بخش پیوست‌های کتاب عنوانی وجود دارد که  آدمی را میخکوب می‌کند، و آن "چند غزل از اکبر اعتماد" است که نشان می‌دهد دکتر اعتماد وجوه دیگری جز چهره علمی و البته اجرایی، دارد و آن اعتماد شاعر است.

علاوه بر آن در پیوست کتاب احکام دکتر اعتماد و نامه‌ها و پیام‌های او در زمان تصدی مدیریت آمده  و پایان بخش کتاب تصاویر دکتر اکبر اعتماد در دوران فعالیت او در عرصه‌های مختلف علمی و اجرایی است.

نکته جالب توجه در این کتاب این است که  این نوشتار تنها زندگی نامه دکتر اعتماد از زبان خود او نیست، بلکه گوشه‌ای از تاریخ معاصر ایران را نیز نشان می‌دهد. بنا بر گفته مصاحبه کنند تدوین این کتاب سه سال به طول کشیده است



تعداد بازدید از این مطلب: 81
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ کتابخانه عمومی پروین اعتصامی خوش آمدید. ************************ عضویت در این کتابخانه برای عموم مردم آزاد می باشد. مدارک لازم جهت عضویت: یک قطعه عکس ۳ در ۴ به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر پرداخت مبلغ 5000تومان حق عضویت سالانه(عضویت تمام بها) عضویت نیم بها 3000تومان و عضویت رایگان 1000 تومان تکمیل نمودن فرم درخواست عضویت ************************ شیفت بندی کتابخانه در پاییز و زمستان سال99 : صبح ها : خانم ها از ساعت 8:00 الی 13:00 عصرها : آقایان از ساعت 13:00 الی 17:30 پنج شنبه ها ساعت 8 الی 13:00 آدرس: همدان حصار امام اسلامشهر ابتدای کوچه رنجبران جنب پارک رنجبران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود