نقش یک کتابدار حساس و مهم است

آمار مطالب

کل مطالب : 357
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 16
باردید دیروز : 4
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 139
بازدید سال : 884
بازدید کلی : 40489

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی پروین اعتصامی همدان و آدرس parvinpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 139
بازدید کل : 40489
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 4 آذر 1398
نظرات

حبيب دهقان نسب

حبیب دهقان‌نسب بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون که چند سالی است کتابداری را در کتابخانه‌ای محلی در مجتمع مسکونی محل زندگی خود تجربه می کند به کتابداران توصیه کرد تا دانش خود را در این زمینه به روز کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حبیب دهقان‌نسب طی گفت‌وگویی درباره کتاب و کتابخانه، با اشاره به اهمیت کتاب در زندگی گفت: کتاب با توجه به نقشی که در زندگی آدم‌ها در طول تاریخ داشته، از اهمیت زیادی برخوردار است. با خواندن کتاب ما نسبت به محیط اطراف، هستی، زندگی آدم‌ها، تاریخ و... آگاهی پیدا می‌کنیم.

وی افزود: چه بسا بسیاری از ناشناخته‌های اطراف ما با مطالعه کتاب‌های گوناگون برای ما شناخته می‌شود. به عبارتی کتاب ارتباط مستقیمی با رشد آگاهی و دانستن و باز شدن افق دید خواننده کتاب دارد. یعنی هر چقدر که سطح اطلاعات کتاب بیش‌تر باشد، آگاهی عمومی جامعه نیز بالاتر خواهد رفت. اهمیت کتاب به حدی است که می‌توان ساعت‌ها درباره آن گفت‌وگو کرد.

دهقان‌نسب در ادامه درباره تجربه سال‌ها کتابداری در یک کتابخانه محلی در نزدیکی محل سکونت خود، گفت: نقش یک کتابدار در یک کتابخانه بسیار مهم است. البته هر چه کتابخانه بزرگ و تعداد کتاب‌ها بیشتر باشد، وظیفه و مسئولیت کتابدار بیشتر است. یک کتابدار باید نسبت به اصول و قواعد کتابداری آگاهی داشته باشد. به هر حال کسانی که مراجعه می‌کنند انتظار دارند که کتابدارها راهنمایی‌شان کنند پس لازم است کتابدار اطلاعات به روز از کتاب‌های منتشر شده و همچنین اطلاعات کافی از کتاب‌های پرمخاطب داشته باشند.

این بازیگر با بیان اینکه کتابداری نیاز به صبر و حوصله بسیار دارد، تأکید کرد: آدم‌های مختلفی با اخلاق و سلیقه‌های متفاوت به کتابخانه مراجعه می‌کنند و کتابدار باید به حدی صبور باشد که بتواند پاسخگوی همه مراجعه‌کنندگان باشد. از آنجایی که کتابدارها ساعت‌ها در فضای بسته حضور دارند اگر صبور و با حوصله نباشند آن فضای برایشان ملال‌آور و خسته کننده خواهد بود. همین مسائل باعث می‌شود این شغل حساس باشد.

وی همچنین به راه‌اندازی کتابخانه‌ای در محل سکونت خود اشاره کرد و گفت: از چندین سال قبل با همکاری تعدادی از همسایه‌ها و اهالی فرهنگی و دوستدار کتاب در بلوک۲ شهرک اکباتان فضایی در اختیار ما برای راه‌اندازی یک کتابخانه محلی قرار گرفت. حالا اینجا هم یک کتابخانه با بیش از ده هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف است و هم یک پاتوق فرهنگی برای برپایی کلاس‌های فرهنگی و هنری. اینجا زیر نظر سازمان خاصی نیست و همه به صورت داوطلبانه و بدون دریافت حقوق و دستمزد فعالیت می‌کنند.

وی افزود: جالب اینجاست بعد از افتتاح کتابخانه محلی در این بلوک، چند بلوک دیگر هم الگو گرفتند و کتابخانه محلی در مقیاس کوچکتر راه‌اندازی کردند. امتیاز دیگری که کتابخانه ما دارد این است که بسیاری برای تهیه کتاب از خارج از شهرک هم به اینجا می‌آیند. از آنجایی که ساعت‌هایی در این فضا بودم کم و بیش با مشکلات کتابدارها آشنا هستم و معتقدم باید یک کتابدار روش‌های مختلفی برای جذب مخاطب به کتابخانه بکار بگیرد



تعداد بازدید از این مطلب: 36
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ کتابخانه عمومی پروین اعتصامی خوش آمدید. ************************ عضویت در این کتابخانه برای عموم مردم آزاد می باشد. مدارک لازم جهت عضویت: یک قطعه عکس ۳ در ۴ به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر پرداخت مبلغ 5000تومان حق عضویت سالانه(عضویت تمام بها) عضویت نیم بها 3000تومان و عضویت رایگان 1000 تومان تکمیل نمودن فرم درخواست عضویت ************************ شیفت بندی کتابخانه در پاییز و زمستان سال99 : صبح ها : خانم ها از ساعت 8:00 الی 13:00 عصرها : آقایان از ساعت 13:00 الی 17:30 پنج شنبه ها ساعت 8 الی 13:00 آدرس: همدان حصار امام اسلامشهر ابتدای کوچه رنجبران جنب پارک رنجبران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود