آمار مطالب

کل مطالب : 357
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 14
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 29
بازدید سال : 774
بازدید کلی : 40379

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی پروین اعتصامی همدان و آدرس parvinpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 40379
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

گاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی کودک)

زندگی حضرت معصومه علیها السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

این کتاب اثری مصور و رنگی است که در ۱۱ بخش کوتاه، زندگی حضرت از تولد تا رحلت را به زبانی ساده همراه با تصایری زیبا برای کودکان روایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کودکان به‌ویژه دختران به الگویی مناسب نیاز دارند تا از همان ابتدا در شکل‌گیری رفتارشان اثرگذار باشد. حضرت معصومه علیها السلام از نیکوترین سرمشق‌های دینی برای فرزندان ما به‌شمار می‌روند. آشنایی بچه‌ها با زندگی آن حضرت، بهترین راهی است که می‌تواند آنها را از شیوه‌های رفتاری و سلوک زندگی ایشان آگاه سازد. کتاب پیش رو توانسته است با رعایت ویژگی‌های بصری و زبانی موردنیاز کودکان سهم مهمی در این مسیر داشته باشد و کار والدین دغدغه‌مند را در تربیت دینی فرزندان خود آسان سازد.

کتاب «زندگی حضرت معصومه علیها السلام» اثری خواندنی و جذاب برای کودکان است. این کتاب اثری مصور و رنگی است که در ۱۱ بخش کوتاه، زندگی حضرت از تولد تا رحلت را به زبانی ساده همراه با تصایری زیبا برای کودکان روایت می‌کند. عناوین کتاب از این قرار است: گلی در مدینه؛ فاطمه؛ شش سالگی؛ چهار سالِ سخت؛ معصومه؛ بانوی دانا؛ سفر برادر؛ به دنبال برادر؛ شهرِ دوستان؛ یک گل و هزار پروانه؛ به‌سوی آسمان.

در صفحۀ ۲۲ کتاب، داستان ورود حضرت به قم با عنوان «یک گل و هزار پروانه» آمده است که آن را با هم می‌خوانیم:

فاطمه معصومه علیها السلام و همراهان روز بیست‌وسوم ربیع‌الاول کنار قم رسیدند.

خبرِ رسیدن او مثل نسیم بهار، در شهر پیچید.

همه شادی‌کنان به‌سوی دروازۀ شهر دویدند.

آن‌ها با خوشحالی به هم می‌گفتند:

مژده مژده! فاطمه معصومه علیها السلام آمده!

دخترِ امام کاظم آمده!

همه دور شتر او حلقه زدند.

موسی بن خزرج که از دوستان اهل بیت علیهم‌السلام بود، جلو دوید و افسار شتر را در دست گرفت و فاطمه معصومه علیها السلام و همراهانش را به خانۀ خودش برد.

خالق این کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهاجرانی (متولد سال ۱۳۴۸ در اراک) از نویسندگان و شاعران آیینی کودک است. ایشان آثار متعددی را در حوزه‌های سیرۀ پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله وسلم و اهل بیت علیهم‌السلام، اخلاق، عقاید، احکام، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ایران‌شناسی برای کودکان نوشته است. برخی از آثار ایشان عبارتند از: مجموعۀ پیامبر عزیز ما، مجموعۀ گل و پروانه، پنج شاخه گل، هدیه‌های خدا، دنیای ما چه زیباست، باغ سبز نماز، هدیه‌های انقلاب، خاطرات یک چپیه و سرزمین ایران سرزمین ایمان. کتاب زندگی حضرت معصومه علیها سلام را انتشارات کتابک در سال ۱۳۹۷ با تصویرگری معصومه حاجی‌وند در ۲۴ صفحه با قطع خشتی منتشر کرده و چاپ دوم آن را در سال ۱۳۹۸ روانه بازار نشر کرده است.

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 32
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی کودک)

گنبد خورشید

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب گنبد خورشید مجموعه‌ای از شعرهای کودکانه با موضوع امام رضا علیه‌السلام است که با زبانی ساده و بیانی عاطفی به جنبه‌های مختلفی از زیارت امام هشتم برای کودکان مانند جشن میلاد، نذری شله زرد، کفشداری و نقاره‌خانه‌ها حرم، سوغاتی زیارت و... پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کار ادبی برای کودکان و انتقال مفاهیم به آنها ظرایف خاصی دارد. زبان صمیمی، دوری از تکلف و پیچیدگی، توجه به احساسات و دنیای کودکانه برخی از نکاتی است که باید در خلق اثر ادبی ویژۀ کودکان به آن دقت کرد. کتاب گنبد خورشید مجموعه‌ای از شعرهای کودکانه با موضوع امام رضا علیه‌السلام است که با زبانی ساده و بیانی عاطفی به جنبه‌های مختلفی از زیارت امام هشتم برای کودکان مانند جشن میلاد، نذری شله زرد، کفشداری و نقاره‌خانه‌ها حرم، سوغاتی زیارت و... پرداخته است.

کتاب دارای ۱۱ شعر با این عناوین است: جشن تولد، نذر، خادم پیر، یک حس شاعرانه، فوارۀ خوشبخت، یک ساک پروانه، شفا، قاصدک در باد، فرش حرم، هواپیما و نقاشی.

در صفحۀ ۱۲ کتاب شعر «یک ساک پروانه» با موضوع سوغاتی زیارتی پدر برای فرزندش آمده است که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:

بابا که مشهد بود

برگشته است امشب

داریم از خنده

صد غنچه روی لب

او با خود آورده

یک ساک، پروانه

سوغاتی و شادی

پخش است در خانه

امشب به من بابا

یک آسمان داده

چون هست سوغاتم

تسبیح و سجاده

معصومه مهری قهفرخی، شاعر کتاب، متولد استان چهارمحال و بختیاری است که از دهۀ هفتاد نوشتن و سرودن شعر را آغاز کرد. برخی آثار وی عبارتند از: خنده پر، پرنده پر: مجموعه شعر کودک (دفاع مقدس )؛ و سیب سهم خداست...؛ بغض‌های من پرنده می‌شوند: مجموعه شعر نوجوان رضوی. مجموعه شعر کودک گنبد خورشید را بنیاد فرهنگی امام رضا علیه‌السلام در سال ۱۳۹۵ در ۲۳ صفحه منتشر کرده و چاپ دوم اثر را انتشارات علیون در سال ۱۳۹۸ روانۀ بازار کتاب کرده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 37
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی نوجوان)

نشانه‌ها؛ قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند. این کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همۀ ما علاقمندیم با شیوۀ زندگی امام رضا علیه‌السلام بیشتر انس پیدا کنیم و بتوانیم فرزندان خود را هم با سیره و زندگی آن حضرت آشنا کنیم. انتقال مفاهیم دینی و توصیه‌های ائمه علیهم‌السلام به کودکان و نوجوانان شیوه‌ای خاص و جذاب را طلب می‌کند که کشش و پذیرش لازم را در این گروه از مخاطبان ایجاد کند. داستان این امکان را فراهم آورده است تا با زبانی شیوا و مناسب، خواننده را با خود همراه کند. کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند.  

کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان. نویسندۀ خوش ذوق کتاب، این اثر را به زبان داستان نگاشته است و هر فصل را از زبان یکی از شخصیت‌های حاضر در دوران امام رضا علیه‌السلام روایت می‌کند. مانند فصل اول به روایت حسین‌بن‌عمرو، فصل دوم به روایت یونس‌بن‌عبدالرحمن بصره‌ای و...

در صفحۀ ۲۱ داستانی از سیرۀ حضرت به نقل از سلیمان‌بن‌جعفر با موضوع «انفاق» آمده است که بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم:

برای نماز عصر عازم مسجدالنبی بودیم. در بین راه، پیرمرد گدایی از ما کمک خواست. هر دو بی‌تفاوت از کنارش گذشتیم؛ اما هنوز صدایش را می‌شنیدیم که در حق انفاق‌کنندگان دعا می‌کرد. ... ناگهان دست دوستم را گرفتم و از او خواستم بایستد. بعد به طرف مرد گدا برگشتیم. دست به جیب بردم، درهمی بیرون آوردم و به دست مرد گدا دادم و گفتم این پول را به تو می‌دهم تا در حق من دعا کنی. ...

در بین راه خوشحال بودم که با این کار، نظر دوستم را به خود جلب کرده‌ام. او همیشه فکر می‌کرد که من آدم خسیسی هستم و به دیگران کمک نمی‌کنم. رو به او کردم و پرسیدم: تو چرا به این پیرمرد بیچاره کمک نکردی؟! دوستم گفت: چون به اندازۀ کافی پول نداشتم. تازه اگر هم داشتم، به‌گونه‌ای کمک می‌کردم که در انظار عموم نباشد. گفتم: چه فرقی می‌کند در کجا باشد؟ اتفاقاً باید در انظار عموم باشد تا دیگران ببینند و یاد بگیرند انفاق کنند! دوستم گفت: من از حضرت امام رضا علیه‌السلام شنیدم که توصیه می‌کردند انفاق تا حد امکان، پنهانی باشد و تنها برای رضای خدا.

ابراهیم حسن بیگی این کتاب را نوشته است. وی که از نویسندگان فعال کشور به‌شمار می‌رود در سال ۱۳۳۶ در بندر ترکمن به دنیا آمد. او با بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب در موضوعات دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزۀ کودک و نوجوان از نویسندگان پرکار کشور محسوب می‌شود. آثار وی به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و توانسته است جوایز مختلفی ازجمله جایزۀ جهانی کتاب سال را به‌دست آورد. کتاب نشانه‌ها را انتشارات به نشر در ۵۹ صفحه منتشر کرده است. این کتاب تا سال

تعداد بازدید از این مطلب: 47
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی نوجوان)

مژدۀ گل؛ داستان‌هایی از زندگی امام هادی علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب پیش‌رو ۱۰ داستان از زندگی این امام بزرگوار را روایت می‌کند. نثر کتاب بسیار ساده و روان است و تصویرگری‌های زیبای خانم زهره پرهیزگاری آن را به کتاب داستانی جذاب از زندگی امام دهم برای کودکان تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، زبان داستان از بهترین شیوه‌های آشنایی کودکان و نوجوانان با زندگی و سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام است. مجموعۀ چهارده‌جلدی مژدۀ گل داستان‌هایی را از زندگی چهارده معصوم علیهم‌السلام برای گروه سنی کودک و نوجوان روایت می‌کند. امام هادی علیه‌السلام دهمین امام شیعیان در سال ۲۱۲ ه.ق در مدینه به دنیا آمد. پدر و مادر بزرگوارشان امام جواد علیه‌السلام و سمانه بودند. امام هادی علیه‌السلام در هشت سالگی به امامت و در ۴۱ سالگی به شهادت رسید.

کتاب پیش‌رو ۱۰ داستان از زندگی این امام بزرگوار را روایت می‌کند. نثر کتاب بسیار ساده و روان است و تصویرگری‌های زیبای خانم زهره پرهیزگاری آن را به کتاب داستانی جذاب از زندگی امام دهم برای کودکان تبدیل کرده است.

عناوین داستان‌های کتاب از این قرار است: مردانِ کار، خوبی‌های گل، دیگر تکرار نکن، دانشمند، باران تگرگ، یونس نقاش، پیشنهاد امام علیه‌السلام، دعا، حسادت و نعمت‌های خدا.

در صفحۀ ۲۱ کتاب که داستان «یونس نقاش» آمده است، می‌خوانیم:

تَق تَق، تَق تَق... یکی تند تند در می‌زد. انگار عجله داشت!

خدمت‌کار به امام هادی علیه‌السلام نگاه کرد: «یعنی کیست که اینجوری در می‌زند؟»

دوباره تَق تَق صدای در بلند شد. خدمت‌کار فوری رفت و در را باز کرد. یونس نقاش بود. از زمانی که امام هادی علیه‌السلام از مدینه به سامرا تبعید شده بود، به دیدن امام می‌آمد و اگر کاری بود، برایش انجام می‌داد. یونس عرق کرده بود. خیلی نگران و ناراحت بود. از ترس صدایش می‌لرزید: «آقا کجاست؟ می‌خواهم آقا را ببینم.» ...

ـ مولای من! بدبخت شدم. دیگر نمی‌توانم این‌جا بمانم. ...

ـ چرا یونس؟ چه شده؟

ـ آقا اتفاق بدی برایم افتاده. چند روز پیش، فرماندۀ سپاه خلیفه «موسی بن بغا»، نگین بسیار گران‌قیمتی را پیش من آورد تا آن را بتراشم و انگشتر درست کنم؛ اما امروز موقع تراشیدن، نگین شکست و درست دو تکیه شد. می‌بینی آقا به چه بدبختی بزرگی گرفتار شدم! آخر من چطور قیمت آن نگین گران‌قیمت را بپردازم؟

اگر می‌خواهید ادامۀ داستان و راهنمایی امام را بدانید داستان یونس نقاش را در کتاب بخوانید.

محمود پوروهاب، نویسندۀ کتاب، از شاعران و داستان‌نویسان پرکار حوزۀ کودک و نوجوان محسوب می‌شود. وی سال ۱۳۴۰ در شهرستان رودسر به‌دنیا آمد و از سال ۱۳۶۹ وارد عرصۀ ادبیات کودک و نوجوان شد. او با بیشتر نشریات کودک و نوجوان ازجمله سلام بچه‌ها همکاری داشته است. پوروهاب تلاش داشته است موضوعات مذهبی، ادبی و تاریخی ایران و اسلام را با ساده‌ترین جمله‌ها برای مخاطبان خود بیان کند. با تو هوا خوب است، اشک شادی، قصۀ مرد تنبل، آن آقای مهربان و خروس پَر طلایی برخی از آثار وی به‌شمار می‌روند. کتاب حاضر را انتشارات کتاب جمکران سال ۱۳۹۶ در ۴۱ صفحه منتشر کرده و تا زمستان ۱۳۹۸ به چاپ چهارم رسیده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 39
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
نظرات

نگاهی به منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی/ (گروه سنی نوجوان)

ستارۀ من؛ چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

نویسندۀ کتاب این قصه‌ها را از ۱۴ منبع معتبر استخراج کرده و به زبانی گویا برای مخاطب نوجوان نگاشته است. نام کتاب نیز براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام انتخاب شده است. برخی از عناوین چهل قصۀ کتاب بدین شرح است: همه در انتظار، شانۀ امام، قطره‌های باران، لانۀ گنجشک، ماهی کوچک، شکوفه‌های سیب، رؤیای شیرین، تُنگ نقره‌ای، تبسم بر لب و کنار پنجره.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ایران چندین قرن است که میزبان مزار شریف امام رضا علیه‌السلام است. سفر مشهد و زیارت حرم امام هشتم خاطرۀ مشترک اکثر بچه‌های ایران‌زمین است؛ با مدرسه، با دوستان، با بسیج مسجد و... این سفر معنوی را تجربه کرده‌ایم. معلمان، مربیان پرورشی و بزرگترهایِ سفر همواره می‌خواستند در کنار زیارت، بچه‌ها را با زندگی امام رضا علیه‌السلام آشنا کنند. این کتاب منبع بسیار خوبی برای آنهاست تا با زبانِ جذابِ داستان، بخش‌هایی از زندگی آن امام را برای بچه‌ها روایت کنند.

نویسندۀ کتاب این قصه‌ها را از ۱۴ منبع معتبر استخراج کرده و به زبانی گویا برای مخاطب نوجوان نگاشته است. نام کتاب «ستارۀ من» نیز براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام انتخاب شده است.

برخی از عناوین چهل قصۀ کتاب بدین شرح است: همه در انتظار، شانۀ امام، قطره‌های باران، لانۀ گنجشک، ماهی کوچک، شکوفه‌های سیب، رؤیای شیرین، تُنگ نقره‌ای، تبسم بر لب و کنار پنجره.

بخشی از داستان «شکوفه‌های سیب» از صفحۀ ۵۵ کتاب را با هم می‌خوانیم:

بهار از راه رسیده بود؛ اما درخت سیب هنوز شکوفه نداده بود. مرد چندبار خاک باغچه را زیرورو کرد. او شبی خواب دید که: از پنجره به حیاط خانه نگاه می‌کند. ناگهان شاخه‌های درخت سیب، شکوفه باران می‌شوند. او با خرسندی به حیاط می‌دود، پابرهنه و باعجله.

بوی شکوفه‌ها، او را چنان مست کرد که از خواب برخاست. چند لحظه، هاج و واج ماند و با خود اندیشید: «معنای این خواب چیست؟»

در همین فکر بود که صدای درِ اتاق را شنید. سرش را چرخاند و همسرش را دید که با خوشحالی می‌گوید: «امرور علی‌بن‌موسی‌الرضا می‌خواهد به قم وارد شود!»

انتشارات به‌نشر کتاب ستارۀ من را در ۱۱۸ صفحه به قلم ناصر نادری و تصویرگری اسماعیل چشرخ در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است. این کتاب تا سال ۱۳۹۸ به چاپ سوم رسیده است. نویسندۀ کتاب متولد سال ۱۳۴۶ و دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی است که آثار متعددی به‌خصوص برای کودکان به رشتۀ تحریر در آورده است. از کتاب‌های وی می‌توان به این آثار اشاره کرد: برکۀ آفتاب، آواز گنجشک‌ها، بوی سیب، پنجره‌های آسمانی (زندگی پیامبران در قرآن) و پرسش‌های من دربارۀ خدا.

تعداد بازدید از این مطلب: 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به وبلاگ کتابخانه عمومی پروین اعتصامی خوش آمدید. ************************ عضویت در این کتابخانه برای عموم مردم آزاد می باشد. مدارک لازم جهت عضویت: یک قطعه عکس ۳ در ۴ به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر پرداخت مبلغ 5000تومان حق عضویت سالانه(عضویت تمام بها) عضویت نیم بها 3000تومان و عضویت رایگان 1000 تومان تکمیل نمودن فرم درخواست عضویت ************************ شیفت بندی کتابخانه در پاییز و زمستان سال99 : صبح ها : خانم ها از ساعت 8:00 الی 13:00 عصرها : آقایان از ساعت 13:00 الی 17:30 پنج شنبه ها ساعت 8 الی 13:00 آدرس: همدان حصار امام اسلامشهر ابتدای کوچه رنجبران جنب پارک رنجبران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود